Andra blogginlägget 2016-02-18

Denna vecka tog jag på mig uppgiften att rita några explosioner, kolla efter bakgrundsmusik och några ljudeffekter. Mest tid lade jag ner på ljudet. Men eftersom att jag inte riktigt vet hur jag ska kunna visa det på ett bra sett med en bild så tänker jag skriva om explosionerna jag gjort.

Jag måste börja med att säga att explosionerna enbart är tillfälliga “placeholders” och jag är inte speciellt bra på att rita för att jag bara har gjort det sen vi började första 2d- kursen. Så jag är väldigt medveten om att det inte ser speciellt bra ut.Muzzlefire

Jag bestämde mig iallafall för att göra några olika versioner av samma explosioner. Det ger en stor visuel feedback för när spelaren skjuter och när någonting går sönder, oirginaltanken var att det skulle vara med i alfan.

Jag var sedan tidigare rätt säker på hur explosioner ser ut. Men jag märkte snabbt när jag började rita att jag egentligen inte har en aning om hur man ska rita en explosion. Så jag googlade upp en massa referensbilder. Då fick jag ett större hum om hur explosionerna egentligen ser ut på stillbilder. Så nu var det enda problemet mina egenskaper att skapa nåt som ser bra ut. Min första explosion var tänkt att vara en muzzle fire för spelaravatarens kanon. Jag insåg efter en stund att den ser väldigt mycket ut som en eldlåga, och inte så spikig som muzzle fires oftast ser ut. Men med tanke på att explosionerna bara kommer synas i bråkdel av en sekund så tycker jag att det inte spelade allt för stor roll.

Jag började med att rita ut hur explosionerna skulle vara formade, efter det så använde jag magic wand tool för att se till så att jag inte färglade utanför linjen. Sen ritade jag först ett lager orange längst ut  och ett gulare lager längre in för att sen sluta med helvitt i mitten. Det är på ett ungefär så färgerna i riktiga explosioner ser ut. Stora explosioner från till exempel bomber har väl kanske mer färg i sig än åtminstone så muzzle flashen är ritad. Sen var det bara en fråga om att göra den proceduren på lite olika sätt och former, spikiga varianter, runda varianter och varianter med mindre vitt i mitten.

Jag är inte nöjd alls med det jag gjort, mest för att jag är väldigt medveten om att jag är riktigt dålig på att rita överlag. Därför har jag tagit en större roll i ljuddesignen den här veckan och lagt mer fokus på det.

Tack och hej / Rasmus Mattsson.

About Rasmus Mattsson

2015 Graphics